Logo
  • Nieuws
  • 15 september 2015
  • Jesper van Wijk
  • Bron: Arval

Ruim 38% grote Nederlandse bedrijven overweegt mobiliteitsbudget voor leaseauto’s

Het aandeel Nederlandse bedrijven met een speciale afdeling voor reizen en mobiliteit is veel lager dan in andere Europese landen. Dat en meer blijkt uit de CVO Fleet Barometer Nederland van autoleasemaatschappij Arval onder 4.557 wagenparkbeheerders wereldwijd.

Nederlandse wagenparkbeheerders zijn in vergelijking met collega’s elders in Europa pessimistischer over potentiële groei van het wagenpark. Van de kleine Nederlandse bedrijven verwacht maar 8 procent een groei te zien van het wagenpark, terwijl 13 procent een afname verwacht. De wagenparkbeheerders van grote bedrijven zijn iets positiever gestemd van hen verwacht 15 procent een groei, terwijl 12 procent een afname zien aankomen.

Consultancydiensten

Een kwart van de wagenparkbeheerders heeft hoge verwachtingen van advisering over brandstofverbruik door een leasemaatschappij. Daarnaast zouden 22 procent van de ondervraagden diensten willen als groenere mobiliteit. Bij kleinere bedrijven spelen consultancydiensten een veel kleinere rol. Zo wil maar 8 procent van de respondenten diensten  als groenere mobiliteit of een mobiliteitsplan en 12 procent advisering over brandstofgebruik.

Speciale afdeling

Het aandeel Nederlandse bedrijven met een speciale afdeling voor reizen en mobiliteit is veel lager dan in andere Europese landen.  Zo heeft 21 procent van de grote Europese bedrijven een wagenparkbeheerafdeling, terwijl dit in Nederland slechts 12 procent is. In de bedrijven waar er geen speciale afdeling bestaat is HR hiervoor verantwoordelijk.


Mobiliteitsbudget

Ruim 38 procent van de grote Nederlandse bedrijven overweegt een mobiliteitsbudget voor leaseauto’s. Ruim 5 procent geeft aan dat het mobiliteitsbudget geruild kan worden voor andere arbeidsvoorwaarden. Voor 28 procent van de bedrijven speelt het mobiliteitsbudget geen rol in de arbeidsvoorwaarden.

Binnen bedrijven is er bijna geen animo voor een mobiliteitsplatform. Van de grote  bedrijven geeft slechts 2 procent aan zeker belangstelling te hebben voor een mobiliteitsplatform.

Mobiliteitskaart

De respondenten van zowel kleine als grote bedrijven zien brandstof als belangrijkste modaliteit die moet worden opgenomen in een mobiliteitskaart. Bij grote bedrijven zegt 40 procent dat een leaseauto ook moet worden opgenomen in een mobiliteitskaart. Fietsdelen is voor 22 procent van de ondervraagden van kleine bedrijven een modaliteit die opgenomen moet worden.
Als het gaat om het beheer  van de mobiliteitskaart dan zeggen zowel respondenten van grote als kleine bedrijven dat deze intern beheerd moet worden.

 

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.