Logo
  • Nieuws
  • 24 juli 2014
  • Willem Dercksen

Minder leaseauto’s, meer mobiliteitskaarten en een voorkeur voor groen

Het woon-werkverkeer verandert. Fleetmanagers van grote bedrijven (500+) verwachten de komende jaren een krimp van hun wagenpark, zo blijkt uit de Fleet Barometer 2014, een jaarlijks internationaal onderzoek van het Corporate Vehicle Observatory. De mobiliteitskaart is in de lift, het mobiliteitsbudget blijkt inmiddels ingeburgerd, en outsourcing vormt de ‘uitdaging’ van het moment. Verder investeert het Amsterdams Klimaat & Energiefonds 2,5 miljoen euro in Mister Green dat gespecialiseerd is in het verleasen van elektrische auto’s.

Beeld Minder leaseauto’s, meer mobiliteitskaarten en een voorkeur voor groen

Mobiliteitskaart

De meeste wagenparkbeheerders van bedrijven met meer dan 100 werknemers (65 procent) melden dat hun bedrijf een mobiliteitskaart heeft. Een mobiliteitskaart geeft medewerkers verschillende vervoersopties, bijvoorbeeld auto, trein, bus, tram en metro. In de praktijk zijn er verschillende vormen van deze kaart. De aandacht gaat steeds meer uit naar een ‘brede’ mobiliteitskaart. “Bedrijven hebben begrepen dat de mobiliteitskaart niet alleen tot een grotere werknemerstevredenheid en minder administratieve taken kan leiden, maar ook kan bijdragen tot een vermindering van de mobiliteitskosten”, aldus het rapport. Voor kleine ondernemingen telt overigens vooral de werknemerstevredenheid.

Outsourcen

De geënquêteerde fleetmanagers kiezen voor het beheer van de werknemersmobiliteit eerder een administratieve leverancier (zoals een leasemaatschappij) dan een gespecialiseerde leverancier (zoals een aanbieder van mobiliteitspassen). Mobiliteitsbeleid blijkt vooral aan te slaan bij grotere bedrijven. Voor kleine en middelgrote ondernemingen (minder dan 100 werknemers) beperkt het begrip mobiliteit zich doorgaans tot het met de auto van A naar B gaan. Deze kleinere bedrijven prefereren veelal het zelf aankopen van de auto boven leasen. Wel vormen de total cost of ownership van een auto het belangrijkste criterium, dus voor het merk of de koopprijs.
Vooral de grotere bedrijven besteden ook andere onderdelen van het mobiliteitsbeleid uit, zoals de verslaglegging voor belastingdoeleinden, elektronische facturering, verslaglegging van wagenparkgerelateerde kosten ten behoeve van de loonadministratie en het online verstrekken van prijsopgaven en het plaatsen van orders.

Elektrische auto’s

CO2-optimalisatie blijkt de aandacht te hebben van heel ondernemend Nederland en ook van onder meer de gemeente Amsterdam. Deze gemeente is de grootste investeerder in het Amsterdams Klimaat & Energiefonds dat 2,5 miljoen euro steekt in Mister Green Electric Lease. Begin deze week is daartoe de handtekening gezet. Deze onderneming is gespecialiseerd in het verleasen van elektrische auto’s, tot nu toe vooral Tesla’s, Nissans en Renaults.

Masterclass Strategic sourcing

Wilt u als HR-verantwoordelijke een volwaardige gesprekspartner zijn voor de directie bij bedrijfsbrede (out)sourcingsbeslissingen? Tijdens deze masterclass op 11 september in Baarn leert u (out)sourcingstrajecten bedrijfskundig te benaderen en een plan van aanpak te maken voor de analysefase van het (out)sourcingsbesluit. Meer informatie

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.