Logo
  • Nieuws
  • 29 september 2014
  • Bron: VNA-lease

Invoeren mobiliteitsbudget zet (nog) niet door

De acceptatie voor andere vervoersmiddelen dan de zakenauto, is ten opzichte van 2013 licht toegenomen. Invoering van een mobiliteitsbudget blijkt in deze context juist minder hoge prioriteit. Dit blijkt uit het Nationaal Zakenauto Onderzoek 2014 (NZO) de Vereniging van Autoleasemaatschappijen (VNA).

Ten opzichte van 2013 overwegen minder zakelijke rijders een mobiliteitsbudget. Gebruikers van een mobiliteitsbudget vullen hun budget daarentegen traditioneel in: in plaats van andere vervoersvormen of combinaties daarvan kiezen zij toch weer voor een auto van de zaak.

Kostenbesparing

Kostenbesparing is voor bedrijven het belangrijkste issue, wanneer het aankomt op zakelijke mobiliteit. Ze zijn vooral geïnteresseerd in concrete tips voor kostenbesparende maatregelen en hoe inkoopvoordeel gerealiseerd kan worden. Het realiseren van gedragsverandering is vooral bij grote bedrijven een onderwerp waarin ondersteuning wenselijk is. Door bedrijven wordt vaker teruggekoppeld dat het gebruikmaken van andere vervoersvormen (eventueel in combinatie met de zakenauto) niet leidt tot lagere kosten voor het bedrijf.

Privé-lease nog weinig toegepast

Een nieuwe manier van leasen is privé-lease. Bij dit proces zijn (over het algemeen) alle kosten al inbegrepen, op de brandstof na. Omdat men het zelf vaak niet ziet zitten of omdat er vanuit wordt gegaan dat de werkgever er niet voor open zal staan, staan de meeste medewerkers er overwegend negatief tegenover zo blijkt uit het onderzoek. Bedrijven staan overwegend afwachtend tegenover privé-lease: driekwart van de respondenten wijst privé-lease als reële optie voor medewerkers af. De belangrijkste reden hiervoor is dat de werknemer door privé-lease met langdurende financiële verplichtingen wordt opgezadeld.

Hybride

De plug-in hybride blijkt niet zo zuinig als werd verwacht, wordt verkeerd ingezet en de rijders ervan maken te weinig gebruik van het stopcontact. Volgens de VNA is bij berijders van een plug-in hybride een grote winst te behalen als gestimuleerd wordt dat de hybride zowel op het werk als thuis wordt opgeladen waardoor het aantal elektrische kilometers per dag direct verdubbeld wordt.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.