Logo
  • Nieuws
  • 17 december 2014
  • Bron: duurzaam-ondernemen.nl

Het Nieuwe Rijden behaalt 50 procent meer dan CO2-reductiedoel

Het Instituut voor Duurzame Mobiliteit (IvDM) sluit na vier jaar met succes Het Nieuwe Rijden (HNR) programma af.  In totaal zijn 20 CO2 besparende initiatieven ondersteund, waarbij 50 procent meer CO2-reductie is behaald dan beoogd.

Het doel van het HNR-programma was om automobilisten, beroepschauffeurs en wagenparkbeheerders aan te zetten tot een energie-efficiënter aankoop-, reis- en rijgedrag om daarmee de uitstoot van CO2 in Nederland met minimaal één miljoen ton (structureel) te reduceren. “Om het doel te realiseren heeft IvDM 20 C02-besparende projecten en initiatieven uit de markt geacquireerd en ondersteund in de vorm van co-financiering”, aldus Albert Lusseveld, programma manager van Het Nieuwe Rijden. “Denk aan hele concrete middelen om rijgedrag te verduurzamen zoals innovatieve e-learnings en praktijkopleidingen, brandstofbesparingsprogramma’s, inzet van serious games en apps. Alles gericht op de bestuurder van voertuigen om Het Nieuwe Rijden te stimuleren.”

Reductiedoelstelling

Ieder project droeg bij aan het reduceren van CO2 -uitstoot in het Nederlandse verkeer door bewustwording over Het Nieuwe Rijden te vergroten en bestuurders van voertuigen aan te zetten tot Het Nieuwe Rijden. Op basis van de uitgevoerde projectactiviteiten en bereikte resultaten, heeft het HNR-programma een verondersteld CO2-reductie-effect weten te bereiken van circa 1,5Mton, waarvan het grootste deel in 2013 en 2014 gerealiseerd is. Hiermee is de reductiedoelstelling behaald.

Langetermijn effect

Jos van den Broek, manager IvDM: ik ben trots op wat er bereikt is: binnen budget, binnen de gestelde termijn en 50% meer CO2-reductie dan beoogd! Daarmee geeft  IvDM concreet invulling aan haar taak om duurzame mobiliteit in de automotive en logistiek te stimuleren. En dit is nog maar het begin: van de 20 projecten worden 18 projecten gecontinueerd waarvan het merendeel tot en met 2018 of zelfs verder. De verwachte CO2-reductie dat onze projectpartners de komende jaren verwachten te behalen is ongeveer 0,7 Mton per jaar, tot 2018 uitkomend op een totaal van circa 2,8 Mton. Dus hoewel het subsidieprogramma stopt zal Het Nieuwe Rijden gedragsverandering blijvend beïnvloeden.
In het ‘SER-Energieakkoord voor duurzame groei’ is bovendien afgesproken dat de marktpartijen (waaronder RAI Vereniging, BOVAG, ANWB en VNA) komen met een voorstel voor een verdere follow-up van Het Nieuwe Rijden. Deze plannen worden in april 2015 verwacht.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.