Logo
  • Nieuws
  • 4 september 2014
  • Joyce Guldemond

Auto delen? Ik niet!

Hoewel autodelen vaak genoemd wordt als een toekomstige trend in de zakelijke mobiliteit, wijzen de cijfers anders uit. Sterker nog, steeds minder zakelijke rijders zijn bereid hun auto te delen. Waar in 2013 nog 26 procent van de berijders bereid zou zijn de auto te delen met een collega, is dit percentage in 2014 al gedaald tot 17 procent.

69 procent zegt 'nee'

In het jaarlijkse onderzoek van VAVDZ komen verschillende vragen aan bod. Zo wordt de berijder gevraagd of hij/zij bereid is een zakelijke auto te delen, en of dit verandert als er een vergoeding tegenover zou staan. 61 procent van de berijders zegt ‘nee’, en van deze mensen wil 69 procent dit nog niet als er een vergoeding tegenover zou staan. 22 procent van de ‘nee-zeggers’ geeft aan dat het ervan afhangt hoe hoog de vergoeding is en welke voorwaarden er nog meer bij komen kijken.

Efficiëntie

De grootste problemen die worden genoemd zijn efficiëntie en tijd. Hiernaast doet delen van een auto ook af aan de eigen flexibiliteit en komt er een privacy-aspect naar voren. Volgens Martin Huisman, voorzitter van Vereniging Auto Van De zaak, is autodelen voor berijders met een auto van de zaak niet praktisch. Hij geeft ook aan dat er in zakelijk gebruik wel  vaker gebruik wordt gemaakt van ‘poule-auto’s’, maar dat dit niet de traditionele auto van de zaak zal vervangen. "De gemiddelde berijder betaalt een forse bijtelling om de auto te mogen rijden, hij/zij mag dan ook de vrije beschikking over het voertuig verwachten. "

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.