Logo
  • Nieuws
  • 5 september 2014
  • Bron: Vereniging Auto van de Zaak

70 procent van leaserijders rijdt (nog) in zuinige auto

Het verlagen van de 25 procent bijtelling bij het rijden van een zuinige auto is de afgelopen jaren erg succesvol gebleken. Inmiddels rijdt nog maar 30 procent van de berijders in een auto met de volle 25 procent bijtelling. De bereidheid van berijders om in een zuinige auto te gaan rijden, is met bijna 70 procent erg hoog gebleken. Het einde van deze succes story is echter in zicht aldus de Vereniging Auto van de Zaak (VAVDZ).

Uit recent onderzoek van VAVDZ blijkt dat 34 procent van de leaserijders 20 procent bijtelling betaalt. De groep die 25 procent bijtelling betaalt is jaar na jaar geslonken tot 30 procent in 2014. Een substantieel deel van de leaserijders, inmiddels 32 procent, betaalt zelfs minder dan 20 procent bijtelling. Zij rijden een extreem zuinige auto met 14 procent bijtelling of zij rijden elektrisch. Conclusie is dat de stimulans om in een zuinige auto te rijden erg succesvol is.

Einde lage bijtellingscategorieën

De afspraken rond de lage bijtellingscategorieën lopen tot en met 2015. Het beleid na 2015 wordt dit najaar gepresenteerd in de zogenaamde ‘Autobrief 2’. Het lobbycircuit draait op volle toeren aldus de VAVDZ. De eerste berichten zien er niet goed uit voor de zakelijke rijder. De overheid vindt dat de lage bijtellingscategorieën te veel geld kosten en de branchepartijen als BOVAG en RAI vinden de stimulering van zuinige auto's marktverstorend. Het einde van de lage bijtellingscategorieën is daarmee in zicht. Er wordt in Den Haag gesproken over één vast bijtellingspercentage, eerder richting 25 procent dan richting 20 procent. VAVDZ maakt zich ernstig zorgen over de huidige ontwikkelingen en deed alvast onderzoek naar de consequenties.

Bij 30 procent bijtelling geen leaseauto

Berijders werd gevraagd bij welk bijtellingspercentage zij niet meer kiezen voor een leaseauto. 39 procent van de berijders ziet af van de leaseauto als het bijtellingspercentage hoger is dan 22 procent. Als de bijtelling 25 procent of hoger wordt, ziet zelfs 76 procent van de berijders af van de leaseauto. Bij een bijtelling van 30 procent of hoger blijft er geen leaseauto meer over.

Tien jaar terug in de tijd

Martin Huisman, voorzitter VAVDZ, verbaast zich niet over deze cijfers. "De condities voor het rijden in een zakelijke auto zijn anno 2014 substantieel anders dan vijf jaar geleden. Autoregelingen zijn versoberd en berijders betalen veel vaker een eigen bijdrage. De hoogte van de bijtelling is cruciaal voor een berijder. Het gaat om honderden euro's netto salaris per maand. Natuurlijk maken berijders dan afwegingen tussen de auto van de zaak of het rijden in de eigen auto. Het afschaffen van de lage bijtellingscategorieën raakt 70 procent van de berijders direct in de portemonnee. Daarnaast is alle stimulering voor het rijden in een CO2-zuinige auto weg, met alle gevolgen van dien. We gaan tien jaar terug in de tijd als we niet oppassen."

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.