Logo
  • Blog
  • 20 oktober 2015

Optimale werknemersproductiviteit en -prestaties door technologie

In mijn vorige blog ging ik in op de kostenbesparing die organisaties kunnen realiseren als zij personeelsmanagement automatiseren. Maar het rendement van technologische oplossingen voor HR reikt verder. In deze blog ga ik dieper in op de werknemersproductiviteit en -prestaties die managers kunnen verhogen wanneer zij software inzetten voor het personeelsbeheer.

Een organisatie valt of staat met de productiviteit van het personeel. Niemand wordt gelukkig van werknemers die continu hun Facebookpagina doorscrollen, zich makkelijk van een telefoontje met een klant afmaken of zich ziek melden zodra ze een paar keer achter elkaar moeten niezen. Managers willen bevlogen personeel dat commitment toont aan het bedrijf, streeft naar het beste en de klant bedient als koning. Door personeelsmanagement te automatiseren zijn managers een stukje dichterbij dit goud. 

Capaciteit maximaal benutten

Met het inzicht in personeelsgegevens dat managers krijgen via geautomatiseerde oplossingen, zijn zij beter in staat om de personeelscapaciteit optimaal te benutten. Doordat zij gemakkelijk prognoses kunnen maken van de arbeidskosten en de planning en daarnaast historische gegevens kunnen inzien, kunnen managers beslissingen nemen op basis van feitelijke gegevens en effectiever gebruikmaken van hun personeelsbestand.

Productiviteitswinst

Daarnaast stijgt ook de productiviteit van het personeel. Wanneer HR-managers tijdsregistratie en aanwezigheidsbeheer automatiseren, stijgt de productiviteitswinst per FTE met maar liefst 31 procent. Dit blijkt uit onderzoek van Kronos. Werknemers hoeven namelijk geen tijd meer te stoppen in handmatige urenregistraties en kunnen door technologische oplossingen als de cloud ook thuis bij hun bestanden. Met thuiswerken wordt verspilde tijd, als in de file staan, vermeden en door thuis achter de computer te kruipen, wordt productiviteit verhoogd. Kantoormedewerkers worden immers voortdurend gestoord met urgente e-mails, een chatgesprek of een vraag van de buurman. Het schijnt dat men iedere elf minuten gestoord wordt en het kost een werknemer gemiddeld 25 minuten om na de onderbreking de huidige werkzaamheden weer op te pakken. Een optimale werknemersproductiviteit kun je als HR-manager dan wel op je buik schrijven.

Maar ook extern is rendement te behalen, want het serviceniveau neemt een vlucht van 19 procent als men afwezigheids- en verlofbeheer automatiseert. Klantvragen worden vaker en sneller opgelost, wat leidt tot goede klantrelaties.

Door personeelsmanagement te automatiseren met behulp van software, kunnen werkgevers meer uit hun werknemersproductiviteit halen. Geef hen de mogelijkheid om af en toe eens thuis te werken en zorg ervoor dat zij zo min mogelijk tijd kwijt zijn aan administratieve rompslomp. Zowel een fijne tijdsbesparing voor de werknemer, als een mooi gevolg voor de HR-manager!

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.