Logo
  • Nieuws
  • 2 november 2015
  • Jesper van Wijk

Vitaliteitsprogramma's: zo creëer je draagvlak bij medewerkers

Organisaties werken in toenemende mate met vitaliteitsprogramma’s om de duurzame inzetbaarheid van hun medewerkers te verhogen. Hoe zet je zo’n programma effectief in en hoe creëer je voldoende draagvlak binnen de organisatie?

“Inbreng van medewerkers is belangrijk omdat dit zorgt voor een toename van intrinsieke motivatie ten aanzien van een vitale levensstijl, welke bijdraagt aan het langer volhouden hiervan,” aldus Lucian van Ingen,  gezondheidspsycholoog en medeoprichter van CompanyVit. Deze startup biedt onder meer een vitaliteitsscan aan, die in beeld brengt hoe medewerkers gemiddeld genomen scoren op zowel de fysieke als mentale vitaliteit. Daarnaast brengt de vitaliteitsscan de wensen en behoeften van medewerkers ten aanzien van vitaliteit in beeld.

Voorbereidende fase: stap 1, 2, 3

Van Ingen (links op the foto) heeft samen met medeoprichter en beweeginnovator Lenny van der Schoot (rechts op de foto) een 6-stappenplan ontwikkeld dat moet leiden tot langdurige vitaliteit bij medewerkers. “De eerste stap is om draagvlak te creëren binnen het bedrijf. Daarna gaan wij dieper in op de wensen en behoeftes van de medewerkers. Wanneer deze behoeftes in kaart zijn gebracht bespreken wij dit met de managers van het bedrijf en stellen wij samen een plan van aanpak op.”

Actiefase: stap 4

Hierna gaan medewerkers de actiefase in. Dit betekent dat medewerkers aan de slag gaan met het vitaliteitsprogramma. Medewerkers kunnen aan hun vitaliteit werken in vier soorten categorieën: beweging, voeding, ontspanning en vitaal gedrag. Bij beweging kan gedacht worden aan hardlopen en bootcamp trainingen, bij voeding worden er bijvoorbeeld workshops gegeven, bij ontspanning kunnen medewerkers deelnemen aan yogalessen en bij vitaal gedrag kunnen medewerkers zich bezighouden met stressreductietrainingen. Hierbij wordt altijd rekening gehouden met de wensen en behoeften van alle partijen.

Evaluatie, effectmeting en duurzame vitaliteit: stap 5 en 6

“Wanneer deze fase is afgerond gaan we de programma’s evalueren en bespreken wij de resultaten met de werkgever en medewerkers,” aldus Van Ingen. De laatste fase van het programma is het bereiken van duurzame vitaliteit. “Wij willen graag dat medewerkers langdurig vitaal blijven. Dit bereiken wij door in te zetten op intrinsieke motivatie en andere belangrijke determinanten voor het volhouden van een vitale levensstijl. De laatste stap is een terugkom dag na zes maanden. Tijdens deze dag wordt er geëvalueerd hoe het gaat en wat er gedaan kan worden om medewerkers vitaal te houden. Dit kan bijvoorbeeld betekenen dat de actie fase opnieuw word ingezet of dat er jaarlijks een vitaliteitsweek wordt.”

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.