Logo
  • Nieuws
  • 11 februari 2015
  • Hilal Dilmac
  • Bron: Nissan.nl

Duurzame inzetbaarheid volgens Nissan

Nissan Motor Parts Europe geeft een kijkje in de keuken aan bedrijven als Starbucks, Post NL en Mitsubishi om te zien hoe zij hun werknemers goed, gezond en gemotiveerd houden. Nissan laat door middel van Pay It Forward zien welke rol hun nieuwe aanpak Smart Ergonomics daarin speelt. Dit is een initiatief waarbij werkgevers kosteloos hun kennis en ervaring op het gebied van duurzame inzetbaarheid doorgeven.

Met de steeds ouder wordende werkende populatie is Nissan continue bezig om de medewerkers fit en gezond te houden, maar ook om ze langer in het bedrijf te houden. Het ziekteverzuim ligt bij Nissan al jaren heel laag en in 2010 werden ze benoemd tot veiligste magazijn van Nederland.
Hun nieuwe aanpak Smart Ergonomics die in samenwerking met het Bureau voor Fysieke Arbeid ontwikkelden, sluit daar goed bij aan.

Ergonomie

Met Smart Ergonomics trainen de interne coaches werknemers om op een zo slim mogelijke manier hun lichaam te gebruiken om onderdelen naar de klanten te sturen. Door bepaalde manieren en eenvoudige oplossingen te gebruiken leren werknemers hoe ze onderdelen moeten verplaatsen zonder bijvoorbeeld rugklachten te krijgen.

“Stel dat er negen onderdelen liggen die ingepakt moeten worden, maar het laatste onderdeel ligt ver weg. Maak dan gebruik van de onderdelen die er al liggen. Schuif het onderdeel naar je toe met de andere onderdelen en til het dan op.” Het klinkt heel logisch, maar het kan van grote invloed zijn op de gezondheid van de werknemer, aldus Arjan Dibbink van Nissan.

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.