Logo
  • Nieuws
  • 1 mei 2014
  • Peter Runhaar

Kijkje in de keuken bij Google

Technologie heeft steeds meer invloed op de manier waarop we werken en leven. Dit heeft invloed op de manier van leiderschap, medewerkersbinding en hoe er onderling wordt samengewerkt. Erik de Muinck Keizer, Country Manager Google Enterprise in de Benelux, en HR-directeur Robert-Jan van Berckel, geven hun visie op de ontwikkelingen van HR en technologie en hoe deze meer dan ooit met elkaar verbonden zijn.

Beeld Kijkje in de keuken bij Google

Zo toonde onderzoek van Google en Deloitte de potentie van de inzet van technologie bij organisatieveranderingen. Het onderzoek toont aan dat er nog veel te verbeteren is, vertelt De Muinck Keizer: “Het onderzoek laat zien dat veel mensen het gevoel hebben dat ze nog niet de digitale tools hebben om zo productief en gelukkig te zijn als ze zouden kunnen zijn. Het is suboptimaal. In het onderzoek komt ook sterk naar voren dat werknemers het idee hebben dat de werkgever nog niet altijd wil meewerken aan die innovatieslag.”

Los van de technologie blijft er overigens nog altijd behoefte aan menselijk contact. Hoe heeft Google dat zelf gefaciliteerd in het onlangs opnieuw ingerichte kantoor in Amsterdam? Het bedrijf gebruikt de eigen organisatie als een optimaal laboratorium. De bezoeker treft op een rondgang door het hoofdkantoor op de Zuidas onder meer een caravan die midden op de werkvloer is omgebouwd tot vergaderruimte. Een ideetje van een van de medewerkers. Er is een massageruimte, waar wekelijks de masseur langskomt, warme kleuren, speelse decoraties en zelfs een serie knuffeldieren onderstrepen de feelgood-sfeer binnen het bedrijf.

Tijd voor creatieve zaken

Van Berckel licht toe: “Je moet je blijven realiseren dat de menselijke interactie heel belangrijk is. Daarom hebben wij overal in het bedrijf micro kitchens en lange tafels, waardoor mensen elkaar blijven ontmoeten en structureel tegenover elkaar zitten om samen te lunchen. Dat stimuleren we extra door lekkere hapjes en drankjes aan te bieden.”

De Muinck Keizer vult aan: “En we geven onze medewerkers de mogelijkheid om 20 procent van hun tijd te besteden aan creatieve zaken. Zo is onder andere Gmail ontstaan. Er zijn heel veel producten die uit die 20 procent creatieve tijd zijn ontstaan. Uiteindelijk is dat toch de kern: door heel veel vrijheid te geven aan de werknemers zorg je voor een enorme mate van innovatie en creativiteit.”

Beter Ondernemen Show: Werkgeverschap 2020

Hoe ziet werkgeverschap er in de toekomst uit? Wat verwachten medewerkers in 2020 van u als werkgever? Hoe ontwikkelt de arbeidsmarkt zich de komende jaren en hoe kunt u anticiperen op die aankomende veranderingen?

Deze vragen staan centraal tijdens de Beter Ondernemen Show op 19 maart in het AFAS Da Vinci Theater in Leusden. Onder leiding van Bas Westerweel delen de sprekers hun visie op werkgeverschap 2020. Ieder vanuit zijn eigen expertise en verrassende invalshoek. Ongetwijfeld genoeg vragen die u kunt stellen aan de sprekers: Peter van Uhm, voormalig Commandant der Nederlandse Strijdkrachten, Robert-Jan van Berckel, HR directeur Google Benelux en Bart Hufen, Gamification directeur.

Klik hier voor meer informatie en gratis aanmelden

Producttips

Volg HR Praktijk

Word gratis lid en ontvang op dinsdag en donderdag het laatste HR-nieuws in uw mailbox! Én als lid krijgt u ook toegang tot exclusieve online artikelen.